lørdag 30. mai 2015

Moder Jord, eller litt av henne

Jeg elsker jord. Mold. Kompost. Sandjord. Søle.

Men er ikke så glad i leire!
Det har vi her. 

Det betyr at vi også har løvetann, tistel og hestehov.
Og siden vi har en halvøkologisk og giftfri hage, må vi finne alternative måter å bli kvitt ugresset.
Jeg hadde en liten diskusjon på FB, der noen mente jeg grep det hele helt feil an, 
da både løvetann og skvallerkål og brennenesle er førstklasses råvarer.

Men så sulten er jeg ikke at jeg kan spise all denne løvetannen!

En annen hevdet bestemt at løvetann er en gave; siden den er en av få planter som trives i leirjorden og har røtter som går dypt er den egentlig en jordforbedrer.
Teorien hans feiler litt, kan godt hende røttene myker opp den stive leiren, men løvetannen vil jo skjelden trekke seg tilbake og overlate plassen til roser, sånn helt frivillig.

Her satser vi på det sikre, som aldri svikter og alltid blomstrer!

Nei, vi bygger oss heller opp!
Høybed, karmer og kanskje litt murer etterhvert. Eller vi kjører på med aviser elller kartong, og dekker med kjøpejord.
Eller flis.

Ny leveranse på torsdag, du kan si sjåføren bommet bittelitt.
Lille M og jeg ut med spader og trillebårene!

Her har vi jobbet, jeg syntes vi var flinke!
Bare bittelitt igjen for mannen å flytte.

Han fikk dekket haugen med presenning før regnet kom, og noe fikk vi lagt ut i kjøkkenhagen. 
I dag har den flinke mannen hentet flis og lagt ut mellom bedene. Og lekt med stein!

Hva jeg har gjort i dag?
Tatt meg av syke lille M, ryddet LEGO med Lillebror og pleiet albuen med senebetennelse...

Og nå, tulipaner.




Elsker dem!
God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar