torsdag 18. juni 2015

Kjøkkenhage


Denne våren har jo vært både kald, vindfull og våt,
og for meg personlig har den også vært travel og frustrerende.

Travel, tja, det sier seg jo selv, og frustrerende, for det er så mye jeg ikke får gjort!
Jeg ser på alle oppgaven, og planlegger i hodet hva som bør gjøres, 
men det er ikke lett å få assistentene med på tankegangen!
De har jo sine egne planer, den eldste (mannen) har sine prosjekter, og den yngste assistenten har sine særegne teknikker som ikke går helt godt sammen med mine planer.
For eksempel bruk av pølse-/snegleklype på lavendel og tulipaner.

Neste år får jeg forhåpentligvis lille M med på å så, i det minste!
Så det er håp for kjøkkenhagen.

Men vi er i gang, dere!
Lillebror har sådd gulrotfrø, jeg har satt løk, og svigerfar har alt opp tagetes som jeg har plantet.
Frøene spirer, de fleste løkene også.
Jeg må nok se over dem, kanskje noen må byttes ut. Pakken med setteløk var ganske stor.

I dag har jeg sådd rødbeter i den andre dobbeltkarmen.
I mellom radene sådde jeg reddik, er spent på hvordan det går.

Jeg har også flyttet/ fjernet noen jordbærplanter, og sådd litt ymse salat, plukksalat, ruccola og mangold. Det et i et jordbed, jeg er litt usikker på om sneglene hiver seg over salaten...
I den ene enden sådde jeg ringblomst, og i den andre enden solsikker. (Jada, jeg vet det er sent. Men denne våren, altså!)
Jeg sådde gresskar som skal få slynge seg i et armeringsnett og gi litt skygge til salaten.
Jeg leste nemlig at det vi dyrker for roten sin del, vil ha full sol, og det vi dyrker for bladene, ikke vil ha full sol.
Så får vi se om det stemmer!

Fulrot og løk nærmest, rødbeter og reddik bak.
Rabarbraen har vi høster av et par ganger. 
Det er fire små planter, så de må flyttes - det er bare plass til en, egentlig.


Jordbær helt til høyre!
Salat er sådd der den svarte duken lå.
I det bakerste bedet er det satt mais og sådd squash.

Og mannen har fått oppdraget med å sette opp igjen kastanjegjerdet.
Heldige han!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar