onsdag 14. august 2013

Tilbake fra ferie!

Endelig kom regnet, og i rikelige mengder.
Jeg sendte melding fra det store, varme utland, og ba storebror vanne.
Det hadde naturen tatt seg av, var svaret.

Jeg hadde en liten økt m sneglejakt (uæk) og luking i kveld.
Så her er en liten rapport om dyrelivet i hagen:
Det er MASSE snegler!
Av den slimete, brune sorten.

Det er jo ikke rart, det er mye 'eng' på tomten fremdeles.
Og med skog og åker rett over veien er det kort vei fra klekkeriet.
Men, vi har klart å lage våre egne klekkerier også!

Vi har kastet oss på 'trenden' med opphøyde bed i karmer.
Men de er jo bare midlertidige, så vi la dem rett på marken, med markduk oppi og fylte på jord.
Og her som det bare er leire - den beveger jo mye på seg i løpet av vinteren. Resultatet er at de blir hulrom under karmene, der trives sneglene veldig godt!
Så dere, et tips. Sett karmene på grus. Kanskje dét hjelper?
I den andre, bedre versjonen, som kanskje kommer neste år, mest sannsynlig en gang i fremtiden, blir det graving, planering og grus under de opphøyde bedene.

I kveld ryddet vi altså litt i det området som vi skal legge grus på,
fjernet litt stein og ugress, og en finerplate som lå igjen fra byggingen.
Under platen fant mannen leieboere!
En liten, nesten søt padde, og en stor som egentlig var litt ekkel.
Men vi syntes det var veldig kjekt, og jeg reddet dem forsiktig unna.
Den lille turde jeg ta i hånden (i hansken, skal jeg være ærelig) men den store bar jeg på et stykke bark. Ekkelt pekkelt, livredd for at den skulle hoppe, jeg er ko skikkelig pysete.

Hadde jo vært supert med bilder, men redningspatruljen ble alt for ivrig...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar