tirsdag 24. september 2013

Planting!

I går fikk jeg endelig plantet hekk nr 1!
Nærmest huset, selvsagt, ikke mot naboen...

Plantene ble innkjøpt på høstsalget på Plantebørsen, 
det var jo greit å spare penger, 
selv om de bar preg over å ha stått i pottene en hel sommer.


Men hovedgrunnen til at jeg har ventet var erteblomstene som jeg sådde på forsommeren.
Noen av dem har blomstret, og blomstrer, fantastisk, 
men noen fikk rett og slett aldri blomster!
(Notat til meg selv - starte tidliger neste år!)

Så nå var det brutalt game over for dem.
Takk for alt!

Erteblomst, med og uten blomster!

Litt leit å fjerne denne, men bildene har jeg jo...

Denne blomstret endelig, det har nok vært for tørt



Det var ikke mye ugress å luke, så var det bare å måle opp.
På skiltet sto det 3- 4 planter pr meter, jeg satt med 30 cm avstand.
Metermålet laget feg av en bambuspinne og en gummistrikk - som beleilig nok lå i bedet!








Plantene fikk stå og trekke vann først, ca en time sto de..
Alle hadde, ikke uventet, rotsnurr i potten - det vil si at røttene, som har vokst hele sommeren, har snurret seg rundt jordklumpen. Det blir dårlig vekst av det, så jeg løsnet røttene. Først forsiktig, og ettehvert mer brutalt. Noen røtter var blitt litt brune, da er det bare å fjerne dem. Satser på at det går bra!


Jeg satte opp en tråd for å få buskene sånn nogenlunde på lik linje og lik høyde, plantet og fikk hjelp av sønnen til å kjøre på mer jord.

Så fikk jeg besøk og "måtte" ta en kopp te i solen, så måtte jeg sette over middagen, så ropte mannen meg inn til middag og da reiste jeg meg forkjært. Så da kom hverken vårløkene eller komposten på plass, og ikke fikk jeg tatt bilde av resultatet, men det kommer, det kommer. Bare ryggen kommer seg!

Synes du buskene ser litt små ut?
Det er de! Jeg har nemlig lest at man ikke skal la seg friste av ferdighekk, de små etablerer seg bedre.
Regner med at disse blir store og sterke om noen få år
Dessuten hadde det gjort MYE vondere å klippe dem ned (for at de skal bli tette og fine) om de kostet 150 kr planten. 
Selv på salg.

1 kommentar:

  1. Så flink du har vært. Typisk å få kink i ryggen midt i en slik prosess, men hvis hekkplantene kom i jord alle sammen så er vel den verste jobben gjort.
    Lykke til videre med løkplantingen. Dette blir fint til våren tenker jeg:)

    SvarSlett