tirsdag 3. september 2013

Struktur


 Har du lest "Den hemmelige hagen"?
(Er svaret NEI, bør du ile til biblioteket og låne den!)

Dette var en av yndlingsbøkene mine da jeg var barn, jeg har lest den flere ganger.
Det var først da jeg leste den igjen som voksen, at det gikk opp for meg hvor mye boken har påvirket meg når det gjelder hage.

En hage skal nemlig ikke være en stor, flat gressplen,
omkranset av en (thuja)hekk.
Hagen skal inneholde klatreroser, ridderspore og revebjeller,
og den skal helst være litt hemmelighetsfull.

Så, når jeg planlegger prøver jeg å tenke rom, med vegger, tak og gulv.
Alt skal ikke sees på en gang!

Men, alt trenger ikke bli ferdig med en gang heller.
Når Lillebror har blitt en del større, 
skal hagerommet på inngangssiden bli fylt med slyngroser, eføy, klematis og masse stauder.

Men først blir det grus og litt Japaninspirasjon!
Foreløpig er det GRUS.

(Fra Franzefoss i Åros. Det er vi og kongen, liksom.) 


 




2 kommentarer:

  1. Åh, Den Hemmelige Hagen! Min yndlingsbok! Jeg har også lest den mange ganger og min drømmehage er helt klart inspirert av boken. Helst skulle jeg hatt en høy engelsk mur rundt hele hagen min... bevokst med eføy og villvin...
    Sukk, det hadde vært noe det :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tenk om...
      Men jeg har bestemt meg for at brunsvarte levegger blir nesten like fint.
      I hvert fall hvis de dekkes av slyngplanter!

      Slett