tirsdag 27. mai 2014

Ekte kjærlighetog fyrverkeri i hagen


Så var det slutt på sommeren.
I dag er det sur og kald vind fra nord- øst.
Været frister mer til hagebloging enn til hagearbeid, for å si det sånn.

Da er det godt å kunne kjenne på ekte kjærlighet (nei, snakker ikke om Godset nå!)
og bare nyte tulipanene.
De kom akkurat i tide til å pynte til 17. mai, og er vel over middagshøyden nå, men jeg synes de blir vakrere og vakrere!

Det frister å klippe av noen og lage flotte og fantastiske buketter,
men jeg er allergisk mot tulipaner på denne tiden av året og må nøye meg med å plante "buketter" ute.

I bakgrunnen her ser dere et av steinprosjektene mine, jeg lager en avgrensing mellom uteplassen i grus og skyggebedet - som inntil videre står i full sol, men etter min plan skal det komme en garasje etterhvert. Ligger stadig i knallharde forhandlinger med Mannen, som er budsjettansvarlig her på Haugen.



Jeg plantet et tre på lørdag!
Dette er svarthyll, helt vanlig, som skal få gi litt skygge etterhvert.
Og blomster, og bær, som man kan lage saft og annet godt av.
Litt sånn trendplante, altså.
Vi planet en rødbladet hyll i fjor, den er foreløpig ganske liten.


Se på det utrolige fargespillet i denne tulipanen!


Mitt lilla kongslys blomstret også plutselig!
Jeg er ikke så glad i de valige gule, 
Denne kjøpte jeg på planteloppemarked for to år siden.
Da trodde jeg den bare var ettårig, så overraskelsen og gleden var stor i fjor da den kom igjen.
Den står i ventebedet, 
snart må den få en bedre plassering. 
Og neste vår skal den få selskap av allium, hagens fyrverkeri!



Jeg la flere forskjellige i fjor, de andre er litt senere enn disse Allium Purple sensation.

Allium gleder både humler, bier og andre besøkende.
Og så meg, da.

Disse, derimot, gleder bare Lillebror.
Men de er egentlig ganske fine.


Bare ikke i plenen, staudebedet, grusen...







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar