tirsdag 17. mars 2015

Blått til lyst!

Endelig, blå utfordring på Moseplassen!
Eller rettelse: Endelig får jeg satt meg ned for å plukke ut noen blå favoritter!
Audition åpnet i går, men jeg sovnet på sofaen da de små var i seng - igjen...

Her er min utvalgte:
Det er 6. mars og en strålede vårdag, en sånn dag det bare klør i fingrene etter å begynne i hagen.
Snøen ligger fremdeles i klatter rundt i bedene, telen har på ingen måte sluppet taket.
Men, o lykke, snøklokkene jeg plantet i fjor vår (takk, Ann Mari!) blomstrer, 
og tunrappen er jo alltid tidlig oppe, 
så jeg kikker litt i bedene og røsker opp noen små og litt større frøplanter her og der.

Og ser et lite, solgult øye titte opp på meg.
en liten, blå, pjuskete men du, så velkommen blomst.
En stemorsblomst? En fiol?
Først tror jeg det er en selvsådd liten sak,
men noen dager senere, da snøen har trukket seg litt mer tilbake, 
ser jeg at det er en av de plantene jeg ikke hadde hjerte til å ta bort i fjor - 
den blomstret jo hele sommeren og høsten. 

Kanskje vinteren med, der under snøen?


Noen flere blå favoritter:
Perleblomst, en vårfavoritt
Iris

Afrikas blå lilje, Agatpantus. Noe å drømme om!




13 kommentarer:

  1. Så søt! Sånne overraskelser er så morsomme!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var stas med blomster så tidlig!

      Slett
  2. Stemorsblomster er utrolige :-). Og de har så vakre farger. Agapantus var også lekker! Ha en fin dag og lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg pleier starte sesongen med å fylle krukkene med stemor.
      I fjor fikk de stå helt til høsten, jeg klippet dem ned en el to ganger.
      Det ble en del små frøplanter i bedet ved siden av!

      Slett
  3. Så söt, ingen sommar utan violer hos mig. I krukor och korgar, och gladast blir man nästan av dem som självsår sig, och överraskar. Irisen är vacker. Afrikas blå lilja skall jag nog köpa en vacker dag, så fin.
    Lycka till i utmaningen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med deg, Maribel!
      Lykke til du også!

      Slett
  4. Så vakker blå overraskelse! Jeg har sådd stemor fra en pose med fargeblanding, stemor er et must!
    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har aldri sådd selv, enda jeg fikk en frøpose i fjor.
      De sprer seg jo villig vekk selv, men blir nok helst bare blå.
      Men det er helt greit!
      :-)
      Lykke til, du og.

      Slett
  5. Så fina bilder.
    Gillar den med Pärlhyacinten.

    Lycka till

    SvarSlett
  6. Så herlig å finne en nydelig blå fiol under snøen. Snakker meg om vårfornemmelser da. Ekstra hyggelig når det blir så uventet. Hvem ville vel tro at Stemor skulle komme tilbake helt av seg selv! Lykke til.

    SvarSlett
  7. Vakre bilder! Afrikas lilje er bare så nydelig! De er virkelig noe å drømme om :)

    Lykke til!

    SvarSlett